Wykluczeni cyfrowo a nauka obsługi komputera i Internetu w 2017 r.

Wykluczeni cyfrowo a nauka obsługi komputera i Internetu w 2017 r.

Trochę mi się zeszło z podsumowaniem poprzedniego roku w temacie zajęć komputerowych
z seniorami. Wybaczcie, ale nauka do egzaminów na studia była ważniejsza.

Prowadzę je w bibliotece, w której pracuję, czyli Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy.
Zajęcia odbywały się ramach programu „Polska Cyfrowa Równych Szans” i projektu „Punkt Cyfrowy Wsparcia Seniora” w Punktach mieszczących się w Bibliotece Publicznej
w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy
: TARGÓWEK 4 (w tej chwili punkt ten mieści się
w Bibliotece Pedagogicznej nr 130 przy ul. Bazyliańskiej 1 w nowej siedzibie tej wypożyczalni) i TARGÓWEK 3, które w 2017 r. miałam przyjemność prowadzić
w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 29 przy ul. Rembielińskiej 6a (dawny punkt TARGÓWEK 4) i w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 37 przy ul. Smoleńskiej 94 (wejście od ul. Św. Wincentego przy przystanku Rogowska).
Zdarzyło mi się nawet poprowadzić jedne zajęcia w wersji on-line za pomocą Skype’a z domu
w czasie choroby:-) a także jedne zajęcia  w domu (dla wykluczonej cyfrowo bratowej mojego męża) Bezpłatne i indywidualne zajęcia przeprowadzam z osobami wykluczonymi cyfrowo, zainteresowanymi nauką dotyczącą obsługi komputera, Internetu, smartfonu, tabletu, aparatu i innych urządzeń cyfrowych.

Dla przypomnienia!!!

Polska Cyfrowa Równych Szans
PCRS to oddolna inicjatywa, której celem jest wprowadzanie w świat komunikacji cyfrowej oraz usług i treści dostępnych w Internecie - dorosłych Polaków z pokolenia 50+, realizowana przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Na rzecz włączenia dorosłych w cyfrowy świat, działają lokalni animatorzy działań na rzecz edukacji cyfrowej pokolenia 50+ tzw. Latarnicy Polski Cyfrowej, działający w swych lokalnych środowiskach.
Latarnicy Polski Cyfrowej to lokalni animatorzy, których zadaniem jest zachęcanie przedstawicieli pokolenia 50+ do zrobienia pierwszego kroku w Internecie. Działania Latarników realizowane są z wykorzystaniem publicznych punktów dostępu do Internetu –
w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
To wolontariusze, którzy mogą stać się motorem napędowym niezbędnej przemiany cywilizacyjnej w polskich gminach. Rolą Latarnika jest stworzenie nowej jakości
we własnym środowisku: inspirowanie, uczenie i pomoc w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim przekonywanie dotąd nieprzekonanych do samodzielnych poszukiwań w sieci.





Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora

Projekt „Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora” to 3-letni projekt miejski realizowany wspólnie przez Urząd m.st. Warszawy ze Stowarzyszeniem Kreatywni 50 Plus przy wsparciu 19 partnerów, którzy m.in. bezpłatnie udostępnili swoje pomieszczenia na rzecz realizacji zadania.
Zakłada prowadzenie i koordynację łącznie 27 Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora
na terenie wszystkich dzielnic Warszawy.



W Punkcie Cyfrowego Wsparcia Seniora mieszkańcy Warszawy w wieku 60+ mogą skorzystać
z bezpłatnych, indywidualnych porad i konsultacji z zakresu obsługi nowych technologii tj. np. komputer, smartfonu, tablet czy aparat cyfrowy. Każdy działa od 3 do 6-u godzin tygodniowo nieprzerwanie przez cały rok.


STATYSTYKI SZKOLEŃ:
Od początku prowadzenia zajęć, czyli od września 2012 r. statystyka szkoleń przedstawia się następująco:
Liczba przeszkolonych - 602
Liczba zajęć - 460

O czym były zajęcia?

   Tematyka zajęć była różnorodna. W zależności od tego, jaki stopnień zaawansowania komputerowego prezentowali uczestnicy zgłaszający się na zajęcia - od początkującego do zaawansowanego. Zajęcia prowadzone były na komputerach bibliotecznych, laptopach i tabletach oraz smartfonach uczestników zajęć.
   Dla osób początkujących zajęcia związane były z wyszukiwaniem w Internecie i obsługą przeglądarki i wyszukiwarki internetowej, czyli uczyłam poznawać też metody wyszukiwania napisanego hasła dzięki narzędziom wyszukiwania, czyli Wyszukiwarka, Mapy, Grafika, Filmy itd.
   Jak zwykle ciekawą zabawą okazało się poznawanie pulpitu i nauka przenoszenia ikonek
z miejsca na miejsce, zmiana tła pulpitu, ustawienia wielkości wyświetlanych stron, czyli powiększanie widoku lub zmniejszanie.
   Wiele czasu na zajęciach poświęcam na nawigację po stronie internetowej, omawianą na podstawie tematów wybranych przez uczestników np. kuchnia, samochody, wycieczki oraz poznanie niektórych portali informacyjnych.

   Pierwsze na co zwracam uwagę, gdy osoby przychodzą na zajęcia ze swoim sprzętem to bardzo ważny aspekt jakim jest instalacja, aktualizacja programów antywirusowych i skanowanie laptopów uczestników zajęć. Na co często osoby wykluczone cyfrowo nie zwracają uwagi, nawet posiadając swój sprzęt, gdyż tego nie wiedzą jak ważna to sprawa. Bardzo często swój komputer dostali od dzieci lub wnuków.

   W celu komunikowania się online poznawaliśmy też Skype'a, szukając znajomych poprzez dodanie ich kontaktów jak i potwierdzenie zaproszeń, a nawet łączyliśmy się w trakcie zajęć
i przeprowadzaliśmy testowe rozmowy uczestnicy na komputerze ja na smartfonie poprzez zainstalowaną aplikację Skype'a. Tłumaczyłam też zasadę funkcjonowania takiej aplikacji, możliwość jej bezpłatnego pobrania na smartfonu z systemem Android.

   Tematyka autoodtwarzania i przegląd zawartości płyty CD oraz tematykę Biblioteki Windows Media Player Przy omawiana była przy poznawaniu działania płyt CD z muzyką.
  
   Żeby trafić w dane miejsce Państwo uczyli się funkcjonowania Map Google a szukając znanych sobie adresów, poznawali je na podstawie zdjęć Street View, ucząc się jak do nich dojechać poprzez wyznaczenie trasy i wyszukiwanie połączeń komunikacyjnych i rozkładów jazdy.
 
   Istotną częścią zajęć była nauka wysyłania wiadomości na smartfonach i na Skype.  Wysyłanie
i odbieranie e-maili dotyczyła różnych zagadnień z życia codziennego. Uczyliśmy się pobierać zdjęcia i wysyłać je, jako załączniki do tych wiadomości. To częsty temat omawiany na wielu zajęciach. W temacie poczty online nie można zapomnieć o odzyskiwaniu e-maili z kosza
i sprawdzania Spamu.

   W trakcie zajęć z kontem na stronie operatora telefonu komórkowego poznawaliśmy jak zarejestrować konto i jak się zalogować na nie a następnie nauczyć się nawigacji w koncie z jego zakładkami i ich znaczeniami, by potem dowiedzieć się jak pobrać rachunek szczegółowy czy fakturę online z zabezpieczeniami operatora i go analizować.

 Ciekawym zagadnieniem okazało się podłączenie do sieci Wi-Fi z wpisaniem zaszyfrowanego hasła, które udostępniane jest użytkownikom w bibliotece.
  
   Tematem, który przewijał się na wielu zajęciach jest nauka przegrywania zdjęć z aparatu fotograficznego na laptopa a potem na pendrive'a lub płytę CD z użyciem programu do tego przeznaczonego.

   W przypadku zawieszenia systemu uczyliśmy się różnych kombinacji wyłączania komputera
a także czyszczenia pamięci podręcznej.

   Nie zabrakło także nauki pisania w dokumentach do tego przeznaczonych. Co było świetną nauką do poznawania działania klawiatury i myszki.

 W czasie zajęć pokazywałam także jak zamawiać i rezerwować książki online w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek, oczywiście posiadając kartę biblioteczną. I to nie tylko na komputerze, ale także w wersji mobilnej, czyli na smartfonie.

   Zajęcia jak zwykle cieszyły się wielkim zainteresowaniem osób wykluczonych i seniorów.
Co mnie ogromnie cieszy, że jestem w stanie przekazać posiadaną wiedzę.

Wszystkie relacje dostępne są na stronie https://latarnicy.pl/
Zapraszam też do zaglądania na stronę internetową biblioteki pod adresem: www.multibiblioteka.waw.pl
A także na stronę Facebookową biblioteki, którą mam przyjemność współadministrować pod adresem:


Oto kilka zdjęć z uczestnikami zajęć:





























































 Do zobaczenia na zajęciach w 2018 roku!!!









Komentarze

Prześlij komentarz