500-lecie Wężyczyna i 70-lecie OSP Wężyczyn - moja relacja

9 czerwca b.r. miałam przyjemność uczestniczyć w 500-leciu Wężyczyna i 70-leciu OSP Wężyczyn. 

Zdjęcie pobrane ze strony KGW w Wężyczynie

Wężyczyn to moja rodzinna miejscowość. Od początku byłam zaangażowana w obchody tej pięknej rocznicy. Wedle słów komitetu organizacyjnego: "28 lat mieszkałaś w Wężyczynie, a dopiero 18 w Wielgolesie". Fakt, coś w tym jest. ;-)

Dzień zaczął się deszczem i już myślałam, że będzie słaba zabawa. A okazało się, że około godziny 9 się przejaśniło i zrobiła się piękna pogoda. 

Całe wydarzenie odbywało się na placu obok remizy strażackiej.

Uroczystość rozpoczęła się Mszą Świętą w intencji mieszkańców miejscowości. Następnie nastąpiły uroczystości 70-lecia OSP Wężyczyn. Zaczęło je piękne wmaszerowanie pocztów sztandarowych przybyłych na uroczystość. Dowódca uroczystości Wojciech Olko złożył Meldunek Prezesowi Zarządu Oddziału Wojewódzkiego Związku OSP RP Województwa Mazowieckiego Antoniemu Janowi Tarczyńskiemu. 

Po rozpoczęciu nastąpiło uczczenie minutą ciszy zmarłych strażaków z OSP Wężyczyn.

Kolejnym punktem było przywitanie zaproszonych gości przybyłych na obchody jubileuszu. Przybliżona została historia jednostki. Następnie wręczono odznaczenia dla najbardziej zasłużonych członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Wężyczynie. 

Po zakończeniu przyznawania odznaczeń głos zabrali zaproszeni goście: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw  Wewnętrznych i Administracji Czesław Mroczek, Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Krzysztof Mulawa, Prezes Oddziału Woj. Związku dh Antoni Jan Tarczyński, w imieniu Pani Marszałek Janina Ewa Orzełowska Dyrektor Delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Siedlcach Dariusz Stopa, Komendant Powiatowy PSP w Mińsku Mazowieckim mł. bryg. Tomasz Kosznik, Prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Mińsku Mazowieckim Jacek Lipiec, Burmistrz Latowicza Bogdan Świątek-Górski oraz Prezes Zarządu Oddziału Miejsko-Gminnego ZOSPRP Paweł Kania. Każdy miał ze sobą prezent dla Straży. Również zaproszeni goście na pamiątkę jubileuszu otrzymali statuetki. 

Tę część sprawnie pomagały obsługiwać dziewczyny z jednostki z członkami drużyny młodzieżowej, moja siostra Agata Kaska, Elżbieta Saganowska i Małgorzata Mazek.

Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza w tajemnicy przygotowała podziękowanie dla dh Kamila Mazka za utworzenie jednostki i dbanie o jej rozwój. Wierzcie mi na własne oczy widziałam jak On się wzruszył. Byłam wtajemniczona w tę niespodziankę, bo sama przygotowywałam dyplom dla Niego.

Na zakończenie uroczystości Prezes OSP w Wężyczynie dh Kamil Mazek podziękował wszystkim za przybycie na uroczystość i poprosił dowódcę uroczystości o zakończenie obchodów jubileuszu. I odbyła się uroczysta defilada pocztów sztandarowych.

Kolejna część wydarzenia to obchody 500-lecia miejscowości. Sołtys wsi przybliżyła  historię miejscowości. Wręczone zostały statuetki dla najstarszych i najmłodszych mieszkańców Wężyczyna. A następnie zaprosiła do wspólnej zabawy i na stoiska gastronomiczne Koła Gospodyń Wiejskich w Wężyczynie z zaproszonymi także Koło Gospodyń Wiejskich w StrachominieKoło Gospodyń Wiejskich "Latowiczanki"  z pysznym jedzeniem i nie tylko. :-)

Ja przygotowałam i poprowadziłam konkurs związany z historią Wężyczyna. Przerósł wszelkie moje oczekiwania co do chętnych, którzy wzięli udział. Wymyślając go nie spodziewałam się aż takiej frekwencji. Zabrakło kart do wypełniania. 🙂 To co mnie cieszy to, że młodzi ludzie chętnie wzięli w nim udział. A ich wiedza na temat historii miejscowości mnie zaskoczyła. 

Niewiele osób wie, że mieszkał tu Henryk Sienkiewicz. Obecnie w miejscowości oprócz kapliczki jest też głaz z pamiątkową tablicą, poświęcony rodzinie Sienkiewiczów, ufundowany przez mieszkańców wsi w 2014 r. Pobliska Szkoła Podstawowa w Jeruzalu, do której uczęszczałam nosi imię Henryka Sienkiewicza. Kapliczka wyznacza miejsce gdzie był wjazd od dworu, który w latach 1856-1861 należał do Sienkiewiczów. W tym dworze przez kilka lat mieszkał przyszły noblista, Henryk Sienkiewicz. Po dworze i folwarku nie pozostał do dzisiaj żaden ślad. Jedną pamiątką po założeniu dworskim jest kilka drzew pozostałych po parku. Jak się dobrze przyjrzeć to tę ślad po tej alei da się dojrzeć. Jest w tym miejscu charakterystyczna przerwa.

Ciekawostką jest, że właścicielem dworu przed Sienkiewiczami był Franciszek Xawery Kuczyk z Łękawicy i jego syn Ziemomysł Ignacy Xawery Kuczyk, który w stopniu pułkownika walczył w Powstaniu Styczniowym. Natomiast po Sienkiewiczach majątek należał do słynnego warszawskiego bankiera, finansisty i filantropa Michała Bergsona.

W czasie wydarzenia można było obejrzeć w remizie strażackiej wystawę "Wężyczyn w pamięci  mieszkańców" festiwal tradycji i kultury związany z obchodami 500-lecia wsi  Wężyczyn. Moim pomysłem było wykorzystanie dostępnego na YouTube filmu z lat 70-tych dotyczącego obróbki lnu w Wężyczynie i na jego kanwie zorganizowanie pokazu i tematycznej wystawy. Zachęcam do zapoznania się z tradycyjną obróbką lnu w Wężyczynie https://youtu.be/IkNrbrehdeo?si=_kkzgd9BNQVHZGYa. Od rodziców dowiedziałam się, że w tym reportażu można dostrzec "starą" panią Osuchową (tak odróżniana była od swojej synowej), starszych państwa Saganowskich. To bardzo ciekawa pamiątka i do tego audiowizualna.

Część artystyczną oraz zabawy dla dzieci prowadził pan Rafał z Bajkoland - Atrakcje na imprez

Zdjęcia są moje i pobrane ze strony OSP Wężyczyn  oraz screeny z filmu dotyczą mnie i mojej rodziny.












Konkurs o historii Wężyczyna :-)


Najstarsza mieszkanka Wężyczyna - ciocia Pielasowa
(żona brata rodzonego mojej babci)






I Tata odznaczony medalami :-)






 




Kamil Mazek i drużyna młodzieżowa




Dziewczyny z OSP Wężyczyn



Ja i moi rodzice w pierwszym rzędzie - screeny z filmu :-)




Burmistrz, Sołtysi i Radni Gminy Latowicz obecni na uroczystości









Sołtys Wielgolasu Agnieszka Proczka
oraz Radni Wojciech Gręziak i Radosłąw Piłatkowski


Pozostałe zdjęcia z uroczystości możecie obejrzeć w:

https://www.facebook.com/photo?fbid=425974120283524&set=pcb.425974140283522&locale=pl_PL

https://www.facebook.com/profile.php?id=100064576066189&locale=pl_PL

oraz film wykonany przez A’knife Damian Anusz 

https://www.facebook.com/100064576066189/videos/1226893892079171?locale=pl_PL

Jak widać to była piękna uroczystość 😍

Ja nie lubię być na zdjęciach a przez przypadek jedno się zrobiło ;-) 



Komentarze