Seniorzy uczą się obsługi komputera i Internetu, czyli podsumowanie zajęć komputerowych z I kwartału 2017 r.



W tym poście chciałabym tradycyjnie dokonać podsumowania zajęć komputerowych z seniorami
z I kwartału 2017 r., w ramach programu „Polska Cyfrowa Równych Szans” i projektu „Punkt Cyfrowy Wsparcia Seniora”, tutaj TARGÓWEK 4 i TARGÓWEK 3, które mam przyjemność prowadzić w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 29 przy ul. Rembielińskiej 6a i w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 37 przy ul. Smoleńskiej 94 (wejście od ul. Św. Wincentego przy przystanku Rogowska).  
Jedne zajęcia przeprowadziłam w wersji on-line za pomocą Skype’a z domu w czasie choroby. :-)
   Bezpłatne i indywidualne zajęcia przeprowadzam z osobami zainteresowanymi nauką dotyczącą obsługi komputera, Internetu, smartfona, tabletu, aparatu i innych urządzeń cyfrowych do biblioteki.                                                                                                                                                         
Dla przypomnienia!!!
Polska Cyfrowa Równych Szans
PCRS to oddolna inicjatywa, której celem jest wprowadzanie w świat komunikacji cyfrowej oraz usług i treści dostępnych w Internecie - dorosłych Polaków z pokolenia 50+, realizowana przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Na rzecz włączenia dorosłych w cyfrowy świat, działają lokalni animatorzy działań na rzecz edukacji cyfrowej pokolenia 50+ tzw. Latarnicy Polski Cyfrowej, działający w swych lokalnych środowiskach.
Latarnicy Polski Cyfrowej to lokalni animatorzy, których zadaniem jest zachęcanie przedstawicieli pokolenia 50+ do zrobienia pierwszego kroku w Internecie. Działania Latarników realizowane są z wykorzystaniem publicznych punktów dostępu do Internetu –
w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
To wolontariusze, którzy mogą stać się motorem napędowym niezbędnej przemiany cywilizacyjnej w polskich gminach. Rolą Latarnika jest stworzenie nowej jakości
we własnym środowisku: inspirowanie, uczenie i pomoc w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim przekonywanie dotąd nieprzekonanych do samodzielnych poszukiwań w sieci.




Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora
Projekt „Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora” to 3-letni projekt miejski realizowany wspólnie przez Urząd m.st. Warszawy ze Stowarzyszeniem Kreatywni 50 Plus przy wsparciu 19 partnerów, którzy m.in. bezpłatnie udostępnili swoje pomieszczenia na rzecz realizacji zadania.
Zakłada prowadzenie i koordynację łącznie 27 Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora
na terenie wszystkich dzielnic Warszawy
W Punkcie Cyfrowego Wsparcia Seniora mieszkańcy Warszawy w wieku 60+  mogą skorzystać z bezpłatnych, indywidualnych porad
i konsultacji z zakresu obsługi nowych technologii tj. np. komputer, smartfon, tablet czy aparat cyfrowy. Każdy działa od 3 do 6-u godzin tygodniowo nieprzerwanie przez cały rok.




Statystyki
W ciągu opisywanego okresu czasu przeprowadziłam 18 zajęć w ciągu 20,60 godziny,
w których uczestniczyło 18 uczestników.   Trochę słabiej niż we wcześniejszych miesiącach, ale to tylko ze względu na sesję na uczelni i naukę do egzaminów. A tak przedstawiają się
w rozbiciu:
zajęcia - 18
uczestnicy - 18
godziny – 20,60
Od początku prowadzenia zajęć, czyli od września 2012 r. statystyka szkoleń przedstawia się następująco:
Liczba przeszkolonych 555
Liczba zajęć 417

Tematyka zajęć
Zagadnienia zajęć były różne. W zależności od tego jaki stopnień zaawansowania komputerowego prezentowali uczestnicy zgłaszający  się na zajęcia - od początkującego do zaawansowanego.
 Zajęcia były prowadzone na komputerach bibliotecznych, laptopach i tabletach oraz smartfonach uczestników zajęć.
    Kilka zajęć związanych było z wyszukiwaniem w Internecie i obsługą przeglądarki internetowej. Tzn. poznawaliśmy też metody wyszukiwania napisanego hasła dzięki narzędziom wyszukiwania, czyli Wyszukiwarka, Mapy, Grafika, Filmy itd.
   Super zabawą okazało się poznawanie pulpitu i nauka przenoszenia ikonek z miejsca na miejsce, zmiana tła pulpitu, ustawienia wielkości wyświetlanych stron czyli powiększenie widoku lub zmniejszenie.
Wiele czasu na zajęciach poświęcam na nawigację po stronie internetowej, omawianą na podstawie tematów wybranych przez uczestników np. kuchnia, wycieczki oraz poznanie niektórych portali informacyjnych.
      Bardzo ważnym aspektem była jak najbardziej instalacja, aktualizacja programów antywirusowych i skanowanie laptopów uczestników zajęć.  
Żeby umieć się komunikować on-line poznawaliśmy też Skype'a, szukając znajomych poprzez dodanie ich kontaktów jak i potwierdzenie zaproszeń, a nawet łączyliśmy się
w trakcie zajęć i przeprowadzaliśmy testowe rozmowy uczestnicy na komputerze ja na smartfonie poprzez zainstalowaną aplikację Skypa. Tłumaczyłam tez zasadę funkcjonowania takiej aplikacji, możliwość jej bezpłatnego pobrania na smartfon z systemem Android.
Co okazało się wspaniałą zabawą w trakcie zajęć.
   Przy poznawaniu działania płyt CD z muzyką przerabialiśmy zagadnienia autoodtwarzania
i przegląd zawartości płyty CD oraz tematykę Biblioteki Windows Media Player.
   Aby trafić w dane miejsce Państwo uczyli się funkcjonowania Map Google a szukając znanych sobie miejsca, poznawali je na podstawie zdjęć Street View, ucząc się jak do nich dojechać poprzez wyznaczenie trasy i wyszukiwanie połączeń komunikacyjnych i rozkładów jazdy.
   Istotną częścią zajęć była nauka wysyłania wiadomości na smartfonach i na Skype. Tematyka wysyłania i odbierania e-maili dotyczyła różnych zagadnień z życia codziennego. Uczyliśmy się pobierać zdjęcia i wysyłać je jako załączniki do tych wiadomości.
   Tematyka wysyłania i odbierania e-maili  to temat omawiany na wielu zajęciach Przy tematyce poczty on-line nie można zapomnieć o odzyskiwaniu e-maili z kosza i sprawdzania Spamu.
   W trakcie zajęć kontem na stronie operatora telefonu komórkowego poznawaliśmy jak zarejestrować konto i jak się zalogować a następnie nauczyć się poruszać po tym koncie
z jego zakładkami i ich znaczeniami, by potem dowiedzieć się jak pobrać rachunek szczegółowy z zabezpieczeniami operatora i go analizować.  
   Ciekawym zagadnieniem okazało się podłączenie do sieci Wi-Fi z wpisaniem zaszyfrowanego  hasła, które udostępniane jest użytkownikom w bibliotece.
   Tematem, który przewija się na wielu zajęciach jest nauka przegrywania zdjęć z aparatu fotograficznego na laptopa a potem na pendrive'a lub płytę CD z użyciem programu  do tego przeznaczonego.
   Przy zawieszeniu systemu uczyliśmy się różnych kombinacji wyłączania komputera a także czyszczenia pamięci podręcznej.
   Nie zabrakło także nauki pisania w dokumentach do tego przeznaczonych.
    W czasie zajęć pokazywałam także jak zamawiać i rezerwować książki on-line
w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek, oczywiście posiadając kartę biblioteczną.
Zajęcia cieszyły się wielką popularnością. Co mnie ogromnie raduje, że jestem w stanie przekazać moim „starszakom” posiadaną wiedzę. Wszystkie relacje dostępne są na stronie https://latarnicy.pl/
































Serdecznie zapraszam na zajęcia w godzinach pracy biblioteki w przedziale od 12.00-15.00.

Zapisać można się osobiście lub telefonicznie  pod numer telefonu placówki: 22 678-55-22.

Komentarze

  1. Ja pamiętam jak moją mame uczułam obsługi komputera, nowego telefonu, poczty, facebooku i innych aplikacji. Oj było cięzko i wesoło :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz