Seniorzy uczą się obsługi komputera i Internetu, czyli podsumowanie zajęć komputerowych z I kwartału 2017 r.
W tym poście chciałabym tradycyjnie dokonać podsumowania
zajęć komputerowych z seniorami
z I kwartału 2017 r., w ramach programu „Polska Cyfrowa Równych Szans” i projektu „Punkt Cyfrowy Wsparcia Seniora”, tutaj TARGÓWEK 4 i TARGÓWEK 3, które mam przyjemność prowadzić w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 29 przy ul. Rembielińskiej 6a i w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 37 przy ul. Smoleńskiej 94 (wejście od ul. Św. Wincentego przy przystanku Rogowska).
z I kwartału 2017 r., w ramach programu „Polska Cyfrowa Równych Szans” i projektu „Punkt Cyfrowy Wsparcia Seniora”, tutaj TARGÓWEK 4 i TARGÓWEK 3, które mam przyjemność prowadzić w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 29 przy ul. Rembielińskiej 6a i w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 37 przy ul. Smoleńskiej 94 (wejście od ul. Św. Wincentego przy przystanku Rogowska).
Jedne
zajęcia przeprowadziłam w wersji on-line za pomocą Skype’a z domu w czasie
choroby. :-)
Bezpłatne i indywidualne zajęcia przeprowadzam
z osobami zainteresowanymi nauką dotyczącą obsługi komputera, Internetu, smartfona, tabletu, aparatu i innych urządzeń cyfrowych do biblioteki.
Dla
przypomnienia!!!
Polska
Cyfrowa Równych Szans
PCRS to oddolna
inicjatywa, której celem jest wprowadzanie w świat komunikacji cyfrowej oraz
usług i treści dostępnych w Internecie - dorosłych Polaków z pokolenia 50+,
realizowana przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Na rzecz włączenia
dorosłych w cyfrowy świat, działają lokalni animatorzy działań na rzecz
edukacji cyfrowej pokolenia 50+ tzw.
Latarnicy Polski Cyfrowej, działający w swych lokalnych środowiskach.
Latarnicy
Polski Cyfrowej to lokalni animatorzy, których zadaniem
jest zachęcanie przedstawicieli pokolenia 50+ do zrobienia pierwszego kroku w
Internecie. Działania Latarników realizowane są z wykorzystaniem publicznych
punktów dostępu do Internetu –
w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
To wolontariusze,
którzy mogą stać się motorem napędowym niezbędnej przemiany cywilizacyjnej w
polskich gminach. Rolą Latarnika jest stworzenie nowej jakości
we własnym środowisku: inspirowanie, uczenie i pomoc w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim przekonywanie dotąd nieprzekonanych do samodzielnych poszukiwań w sieci.
we własnym środowisku: inspirowanie, uczenie i pomoc w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim przekonywanie dotąd nieprzekonanych do samodzielnych poszukiwań w sieci.
Punkty
Cyfrowego Wsparcia Seniora
Projekt „Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora” to
3-letni projekt miejski realizowany wspólnie przez Urząd m.st. Warszawy ze Stowarzyszeniem Kreatywni 50 Plus przy
wsparciu 19 partnerów, którzy m.in. bezpłatnie udostępnili swoje pomieszczenia
na rzecz realizacji zadania.
Zakłada prowadzenie i
koordynację łącznie 27 Punktów Cyfrowego
Wsparcia Seniora
na terenie wszystkich dzielnic Warszawy.
na terenie wszystkich dzielnic Warszawy.
W Punkcie Cyfrowego
Wsparcia Seniora mieszkańcy Warszawy w wieku 60+ mogą skorzystać z bezpłatnych, indywidualnych
porad
i konsultacji z zakresu obsługi nowych technologii tj. np. komputer, smartfon, tablet czy aparat cyfrowy. Każdy działa od 3 do 6-u godzin tygodniowo nieprzerwanie przez cały rok.
i konsultacji z zakresu obsługi nowych technologii tj. np. komputer, smartfon, tablet czy aparat cyfrowy. Każdy działa od 3 do 6-u godzin tygodniowo nieprzerwanie przez cały rok.
Statystyki
W ciągu opisywanego
okresu czasu przeprowadziłam 18 zajęć w ciągu 20,60 godziny,
w których uczestniczyło 18 uczestników. Trochę słabiej niż we wcześniejszych miesiącach, ale to tylko ze względu na sesję na uczelni i naukę do egzaminów. A tak przedstawiają się
w rozbiciu:
w których uczestniczyło 18 uczestników. Trochę słabiej niż we wcześniejszych miesiącach, ale to tylko ze względu na sesję na uczelni i naukę do egzaminów. A tak przedstawiają się
w rozbiciu:
zajęcia
- 18
uczestnicy
- 18
godziny
– 20,60
Od początku prowadzenia
zajęć, czyli od września 2012 r. statystyka szkoleń przedstawia się
następująco:
Liczba
przeszkolonych 555
Liczba
zajęć 417
Tematyka
zajęć
Zagadnienia zajęć były
różne. W zależności od tego jaki stopnień zaawansowania komputerowego prezentowali
uczestnicy zgłaszający się na zajęcia -
od początkującego do zaawansowanego.
Zajęcia były prowadzone na komputerach
bibliotecznych, laptopach i tabletach oraz smartfonach
uczestników zajęć.
Kilka zajęć związanych było z wyszukiwaniem
w Internecie i obsługą przeglądarki internetowej. Tzn. poznawaliśmy też metody
wyszukiwania napisanego hasła dzięki narzędziom wyszukiwania, czyli
Wyszukiwarka, Mapy, Grafika, Filmy itd.
Super zabawą okazało się poznawanie pulpitu
i nauka przenoszenia ikonek z miejsca na miejsce, zmiana tła pulpitu,
ustawienia wielkości wyświetlanych stron czyli powiększenie widoku lub
zmniejszenie.
Wiele czasu na
zajęciach poświęcam na nawigację po stronie internetowej, omawianą na podstawie
tematów wybranych przez uczestników np. kuchnia, wycieczki oraz poznanie
niektórych portali informacyjnych.
Bardzo ważnym aspektem była jak najbardziej
instalacja, aktualizacja programów antywirusowych i skanowanie laptopów
uczestników zajęć.
Żeby umieć się
komunikować on-line poznawaliśmy też Skype'a, szukając znajomych poprzez
dodanie ich kontaktów jak i potwierdzenie zaproszeń, a nawet
łączyliśmy się
w trakcie zajęć i przeprowadzaliśmy testowe rozmowy uczestnicy na komputerze ja na smartfonie poprzez zainstalowaną aplikację Skypa. Tłumaczyłam tez zasadę funkcjonowania takiej aplikacji, możliwość jej bezpłatnego pobrania na smartfon z systemem Android.
Co okazało się wspaniałą zabawą w trakcie zajęć.
w trakcie zajęć i przeprowadzaliśmy testowe rozmowy uczestnicy na komputerze ja na smartfonie poprzez zainstalowaną aplikację Skypa. Tłumaczyłam tez zasadę funkcjonowania takiej aplikacji, możliwość jej bezpłatnego pobrania na smartfon z systemem Android.
Co okazało się wspaniałą zabawą w trakcie zajęć.
Przy poznawaniu działania płyt CD z muzyką
przerabialiśmy zagadnienia autoodtwarzania
i przegląd zawartości płyty CD oraz tematykę Biblioteki Windows Media Player.
i przegląd zawartości płyty CD oraz tematykę Biblioteki Windows Media Player.
Aby trafić w dane miejsce Państwo uczyli się
funkcjonowania Map Google a szukając znanych sobie miejsca, poznawali je na
podstawie zdjęć Street View, ucząc się jak do nich dojechać poprzez wyznaczenie
trasy i wyszukiwanie połączeń komunikacyjnych i rozkładów jazdy.
Istotną częścią zajęć była nauka wysyłania
wiadomości na smartfonach i na Skype. Tematyka wysyłania i odbierania e-maili
dotyczyła różnych zagadnień z życia codziennego. Uczyliśmy się pobierać zdjęcia
i wysyłać je jako załączniki do tych wiadomości.
Tematyka wysyłania i odbierania e-maili to temat omawiany na wielu zajęciach Przy
tematyce poczty on-line nie można zapomnieć o odzyskiwaniu e-maili z kosza i
sprawdzania Spamu.
W trakcie zajęć kontem na stronie operatora
telefonu komórkowego poznawaliśmy jak zarejestrować konto i jak się zalogować a
następnie nauczyć się poruszać po tym koncie
z jego zakładkami i ich znaczeniami, by potem dowiedzieć się jak pobrać rachunek szczegółowy z zabezpieczeniami operatora i go analizować.
z jego zakładkami i ich znaczeniami, by potem dowiedzieć się jak pobrać rachunek szczegółowy z zabezpieczeniami operatora i go analizować.
Ciekawym zagadnieniem okazało się
podłączenie do sieci Wi-Fi z wpisaniem zaszyfrowanego hasła, które udostępniane jest użytkownikom w
bibliotece.
Tematem, który przewija się na wielu
zajęciach jest nauka przegrywania zdjęć z aparatu fotograficznego na laptopa a
potem na pendrive'a lub płytę CD z użyciem programu do tego przeznaczonego.
Przy zawieszeniu systemu uczyliśmy się
różnych kombinacji wyłączania komputera a także czyszczenia pamięci podręcznej.
Nie zabrakło także nauki pisania w
dokumentach do tego przeznaczonych.
W
czasie zajęć pokazywałam także jak zamawiać i rezerwować książki on-line
w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek, oczywiście posiadając kartę biblioteczną.
w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek, oczywiście posiadając kartę biblioteczną.
Zajęcia cieszyły się
wielką popularnością. Co mnie ogromnie raduje, że jestem w stanie przekazać moim
„starszakom” posiadaną wiedzę. Wszystkie relacje
dostępne są na stronie https://latarnicy.pl/

Serdecznie zapraszam na zajęcia w godzinach pracy biblioteki w przedziale od 12.00-15.00.
Zapisać można się
osobiście lub telefonicznie pod numer
telefonu placówki: 22 678-55-22.
Ja pamiętam jak moją mame uczułam obsługi komputera, nowego telefonu, poczty, facebooku i innych aplikacji. Oj było cięzko i wesoło :)
OdpowiedzUsuń