Profil zaufany ułatwia życie

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany-ulatwia-zycie-dowiedz-sie-jak



Profil zaufany to Nasza cyfrowa  tożsamość, Nasze cyfrowe „ja”.
– Profil Zaufany to zbiór informacji o użytkowniku, który umożliwia potwierdzanie tożsamości online. Dane, które zawiera są weryfikowane, a także odpowiednio zabezpieczone przed niepowołanym dostępem. Każdy
z nas może mieć tylko jeden potwierdzony Profil Zaufany. Jest on bowiem przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.
To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość w Internecie i – co bardzo przydatne – np. podpisywać pisma wysyłane do urzędów.
Profil Zaufany jest ważny 3 lata. W dowolnym momencie możesz przedłużyć jego ważność. Warto o tym pamiętać!
Ważna informacja dla bardziej dociekliwych: Profil Zaufany ma umocowanie prawne. Jego funkcjonalność określa ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zasady działania precyzuje natomiast odpowiednie rozporządzenie.
Ważna informacja dla wątpiących: działanie Profilu Zaufanego opiera się o technologie kryptograficzne – takie same jak te, które stosują centra certyfikacyjne wydające bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. 
Dzięki Profilowi Zaufanemu niemal wszystkie sprawy urzędowe możesz załatwiać z domu. Jakie? 
- można złożyć wniosek o dowód osobisty, jeśli go zgubisz – zgłosisz to w kilka sekund (właściciele e-dowodu mogą nawet zawiesić swój dokument na 14 dni),
- można zameldować się lub kogoś / wymeldować się lub kogoś,
- można założyć działalność gospodarczą, a również ją zawiesić,
- można zgłosić narodziny dziecka, złożyć wniosek o 500+,
- można wystąpić o odpis aktu stanu cywilnego,
- można rozliczyć podatki,
- można sprawdzić historię pojazdu sprowadzanego z zagranicy, a przy jego kupnie od razu można sprawdzić liczbę swoich punktów karnych,
- można zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziemy historię swojego leczenia,
- można wejść na Platformę Usług Elektronicznych ZUS, a tam znaleźć m.in. informację, czy Wasz pracodawca na pewno zgłosił Was do ubezpieczenia,
- można podpisać i wysłać pismo ogólne do urzędu, dzięki któremu załatwicie… prawie wszystko!
Jedno zauważenie!
Profil zaufany jest cały czas udoskonalany. Ale trzeba patrzyć jakie usługi są w obecnej chwili udostępnione w urzędach nam przyporządkowanych.
Jeśli chcecie założyć Profil Zaufany, macie do wyboru dwie możliwości, by to zrobić. Obie internetowe. 
1. Pierwsza to skorzystanie z bankowości elektronicznej. 
W tej opcji Profil Zaufany można założyć i potwierdzić w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. przy posiadaniu konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Bank Zachodni WBK, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo.
Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego każdy kto zdecyduje się na ten sposób założenia Profilu Zaufanego, nie musi już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
Co należy zrobić?
W systemie bankowości elektronicznej Waszego banku, należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego.
Następnie operację potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymacie potwierdzenie założenia konta.
2. Druga – założenie PZ online, a później – w ciągu 14 dni – wizyta w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających.

Co należy zrobić?
Wejść na stronę www.pz.gov.pl
Wybrać możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.
Po założeniu Profilu w Internecie, iść do Punktu Potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. 
W całej Polsce funkcjonuje prawie 1500 takich Punktów. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także Ministerstwo Cyfryzacji.
Wszystkie informacje o Profilu Zaufanym znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl. Jeśli chcecie wiedzieć, z jakich e-usług możesz korzystać, już teraz wejdźcie na www.obywatel.gov.pl.

Komentarze

  1. Posiadanie profilu zaufanego ułatwia załatwianie wielu spraw urzędowych bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Obecnie tożsamość w Internecie możemy potwierdzić wykorzystując inne przydatne narzędzie, jakim jest mojeID – usługa dostarczana przez KIR. Potwierdzenie tożsamości odbywa się poprzez bankowość internetową w oparciu o dane, które wcześniej zostały zweryfikowane przez nasz bank.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz