Komputerowe podsumowanie II kwartału czyli zajęcia z seniorami ciąg dalszy

                                                                                                                                                     
                                              

Przyszedł czas na komputerowe podsumowanie II kwartału czyli zajęć z seniorami ciąg dalszy w ramach programu Polska Cyfrowa Równych Szans, które mam przyjemność prowadzić w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy, Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 29 przy ul. Rembielińskiej 6a.

                                                                                                                                                            

Dla przypomnienia!!!
 
PCRS to oddolna inicjatywa, której celem jest wprowadzanie w świat komunikacji cyfrowej oraz usług i treści dostępnych w Internecie - dorosłych Polaków z pokolenia 50+, realizowana przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Na rzecz włączenia dorosłych w cyfrowy świat, działają lokalni animatorzy działań na rzecz edukacji cyfrowej pokolenia 50+ tzw. Latarnicy Polski Cyfrowej, działający w swych lokalnych środowiskach.
Latarnicy Polski Cyfrowej to lokalni animatorzy, których zadaniem jest zachęcanie przedstawicieli pokolenia 50+ do zrobienia pierwszego kroku w Internecie. Działania Latarników realizowane są z wykorzystaniem publicznych punktów dostępu do Internetu – w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
To wolontariusze, którzy mogą stać się motorem napędowym niezbędnej przemiany cywilizacyjnej w polskich gminach. Rolą Latarnika jest stworzenie nowej jakości we własnym środowisku: inspirowanie, uczenie i pomoc w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim przekonywanie dotąd nieprzekonanych do samodzielnych poszukiwań w sieci.


I tak przez opisywany okres czasu przeprowadziłam 39 zajęć w ciągu 49,5 godziny, w których uczestniczyło 45 uczestników. Na poszczególne miesiące kwartału tak się rozkładały zajęcia:

kwiecień
zajęcia - 13
uczestnicy - 15
godziny - 13,5

maj
zajęcia - 9
uczestnicy - 10
godziny - 13


czerwiec
zajęcia - 17
uczestnicy - 20
godziny -23

Tematyka zajęć bywała różna. W zależności od stopnia zaawansowania komputerowego uczestników zajęć - od początkujących do zaawansowanych.
 Zajęcia były prowadzone na komputerach bibliotecznych, Państwa laptopach. Tym razem zajęcia na tabletach i smartfonach się nie trafiły.
    Zaczynamy jak zwykle od podstaw czyli włączenia komputera (i różnic z wyłączeniem), wejścia w przeglądarkę internetową i wyszukiwarkę z wpisaniem hasła.
    Poznawaliśmy też metody wyszukiwania napisanego hasła dzięki narzędziom wyszukiwania czyli Wyszukiwarka, Mapy, Grafika, Filmy itd.
   Fajną zabawa okazało się poznawanie pulpitu i nauka przenoszenia ikonek z miejsca na miejsce.
    Wiele czasu na zajęciach poświęciłam na nawigację po stronie internetowej, omawianą najczęściej na podstawie stron szkół  lub tematów wybranych przez uczestników np. kuchnia, wycieczki oraz poznanie niektórych portali informacyjnych.
   Nie dałoby się pominąć tu aktualizacji programów antywirusowych i skanowania komputerów.
   Żeby umieć się komunikować poznawałyśmy też Skype'a na początku rejestrując się i tworząc konto, szukając znajomych poprzez dodanie ich kontaktów jak i potwierdzenie zaproszeń a następnie wysyłając wiadomości z użyciem załączników i emotikonów. Co okazało się przednią zabawą w trakcie zajęć.
   Przy poznawaniu działania płyt CD z muzyką przerabialiśmy zagadnienia autoodtwarzania i przegląd zawartości płyty CD oraz tematykę Biblioteki Windows Media Player.
   Aby trafić w dane miejsce Państwo uczyli się funkcjonowania Map Google a wspominając znane sobie miejsca, poznawały je na podstawie zdjęć Street View, ucząc się jak do nich dojechać poprzez wyznaczenie trasy i wyszukiwanie połączeń komunikacyjnych i rozkładów jazdy.
   Ważnym elementem była nauka wysyłania wiadomości na smartfonach i na Skypie z życzeniami świątecznymi na Wielkanoc w postaci e-maili, sms-ów czy elektronicznych kartek świątecznych.
   Tematyka wysyłania i odbierania e-maili to nie tylko życzenia świąteczne. Ten temat omawialiśmy na wielu zajęciach wykorzystując do tego wcześniej pobrane zdjęcia jako załączniki do tych wiadomości. 
Przy tematyce poczty on-line nie można zapomnieć o odzyskiwaniu e-maili z kosza i sprawdzania Spamu.
   W trakcie zajęć kontem na stronie operatora telefonu komórkowego poznawaliśmy jak zarejestrować konto i jak się zalogować a następnie  była nauka przeglądu konta z jego zakładkami i ich znaczeniami, by potem dowiedzieć się jak pobrać rachunek szczegółowy z zabezpieczeniami operatora i go analizować.   
   Ciekawym zagadnieniem okazało się podłączenie do sieci Wi-Fi z wpisaniem zaszyfrowanego  hasła, które udostępniane jest użytkownikom w bibliotece.
   Tematem, który przewija się na wielu zajęciach jest nauka zgrywania zdjęć z aparatu fotograficznego na laptopa a potem na pendrive'a lub płytę CD z użyciem programu Nero.
   Przy zawieszeniu systemu uczyliśmy się różnych kombinacji wyłączania komputera a także czyszczenia pamięci podręcznej.
   Nie zabrakło także nauki pisania w dokumentach do tego przeznaczonych. Jako, że przez wakacje zajęć raczej nie będę prowadzić ze względu na czas urlopowy, uczestnicy sami wymyślali sobie ten temat jako zadanie na ten czas. A mnie to niezmiernie cieszy, że nie chcą przerywać kontaktu z nauką obsługi komputera.
   Przy okazji korzystania z YouTube i wyszukiwania nauki języka angielskiego uczestniczki poznały jak funkcjonują słuchawki, ucząc się ustawiać głośność na komputerze. 
   Mocno zajmującym tematem okazało się głosowanie w ramach budżetu partycypacyjnego, które stało motywacją do nauki zakładania i obsługi poczty, pracy z adresem internetowym, linkami i zakładkami. 
  Po razem pierwszy byłam nawet w trakcie zajęć nagrywana. Państwo postanowili, że będą mnie nagrywać, żeby łatwiej zapamiętać co było na zajęciach i ćwiczyć w domu te zagadnienia.



                                                                                 







































































Wszystkie relacje z zajęć znajdują się na stronie https://latarnicy.pl/ w zakładce Relacje z zajęć Latarników https://latarnicy.pl/calendar/events-reports/
Po wpisaniu mojego imienia i nazwiska wszystkie można podejrzeć i poczytać o nich.


Następne zestawienie liczbowe i tematyczne dotyczące zajęć latarniczych we wrześniu (takie mniejsze, bo tylko  z jednego miesiąca) :-) Wakacje będziemy tematycznie omawiać na tych zajęciach.

Serdecznie zapraszam na zajęcia!!!






Komentarze