Długo
było czytelniczo, a tym razem będzie cyfrowo. Przecież nie na darmo powstała
nazwa bloga Czytelniczo i cyfrowo. J
W
tym poście chciałabym tradycyjnie dokonać podsumowania zajęć komputerowych
z seniorami z I półrocza 2018 r., w ramach programu „Polska Cyfrowa Równych Szans”
i projektu „Punkt Cyfrowy Wsparcia Seniora” TARGÓWEK 3, które mam przyjemność prowadzić
w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy, w Wypożyczalnidla Dorosłych i Młodzieży nr 37 przy ul. Smoleńskiej 94 (wejście od ul. Św. Wincentego przy przystanku Rogowska).
z seniorami z I półrocza 2018 r., w ramach programu „Polska Cyfrowa Równych Szans”
i projektu „Punkt Cyfrowy Wsparcia Seniora” TARGÓWEK 3, które mam przyjemność prowadzić
w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy, w Wypożyczalnidla Dorosłych i Młodzieży nr 37 przy ul. Smoleńskiej 94 (wejście od ul. Św. Wincentego przy przystanku Rogowska).
Bezpłatne i indywidualne zajęcia prowadzę z
osobami zainteresowanymi nauką dotyczącą obsługi komputera, Internetu, smartfonu,
tabletu, aparatu i innych urządzeń cyfrowych już od 2012 roku.
Dla przypomnienia!!!
Polska Cyfrowa Równych
Szans
PCRS
to oddolna inicjatywa, której celem jest wprowadzanie w świat komunikacji
cyfrowej oraz usług i treści dostępnych w Internecie - dorosłych Polaków z
pokolenia 50+, realizowana przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Na
rzecz włączenia dorosłych w cyfrowy świat, działają lokalni animatorzy działań
na rzecz edukacji cyfrowej pokolenia 50+ tzw. Latarnicy Polski Cyfrowej,
działający w swych lokalnych środowiskach.
Latarnicy
Polski Cyfrowej to lokalni animatorzy, których zadaniem jest zachęcanie
przedstawicieli pokolenia 50+ do zrobienia pierwszego kroku w Internecie.
Działania Latarników realizowane są z wykorzystaniem publicznych punktów
dostępu do Internetu –
w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
w bibliotekach, remizach OSP, telecentrach i innych.
To
wolontariusze, którzy mogą stać się motorem napędowym niezbędnej przemiany
cywilizacyjnej w polskich gminach. Rolą Latarnika jest stworzenie nowej jakości
we własnym środowisku: inspirowanie, uczenie i pomoc w korzystaniu z narzędzi
cyfrowych, ale przede wszystkim przekonywanie dotąd nieprzekonanych do
samodzielnych poszukiwań
w sieci.
w sieci.
Projekt
„Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora” to 3-letni projekt miejski realizowany
wspólnie przez Urząd m.st. Warszawy ze Stowarzyszeniem Kreatywni 50 Plus przy
wsparciu 19 partnerów, którzy m.in. bezpłatnie udostępnili swoje pomieszczenia
na rzecz realizacji zadania.
Pełna lista punktów
dostępna jest na stronach: www.kreatywni50plus.pl
i www.senioralna.um.warszawa.pl/PCWS
i www.senioralna.um.warszawa.pl/PCWS
W
Punkcie Cyfrowego Wsparcia Seniora mieszkańcy Warszawy w wieku 60+ (ale nie
tylko) mogą skorzystać z bezpłatnych,
indywidualnych porad i konsultacji z zakresu obsługi nowych technologii tj. np.
komputer, smartfon, tablet czy aparat cyfrowy. Każdy działa od 3 do 6-u godzin
tygodniowo nieprzerwanie przez cały rok.
Statystyki
Trochę
słabiej niż we wcześniejszych miesiącach, ale to tylko ze względu na sesję na
uczelni, naukę do egzaminów i kończenie pisania pracy magisterskiej. W ciągu
opisywanego okresu czasu przeprowadziłam zajęcia w rozbiciu:
zajęcia
- 12
uczestnicy
- 12
godziny
– 16
Od
początku prowadzenia zajęć, czyli od września 2012 r. statystyka szkoleń
przedstawia się następująco:
Liczba
przeszkolonych 567
Liczba
zajęć 429
Tematyka zajęć
Zagadnienia
zajęć były różne. W zależności od tego jaki stopnień zaawansowania
komputerowego prezentowali uczestnicy zgłaszający się na zajęcia - od początkującego do
zaawansowanego.
Zajęcia były prowadzone na komputerach
bibliotecznych, laptopach i tabletach oraz smartfonach uczestników zajęć.
Kilka zajęć związanych było z wyszukiwaniem
w Internecie i obsługą przeglądarki internetowej tzn. poznawaliśmy też metody
wyszukiwania napisanego hasła dzięki narzędziom wyszukiwania, czyli Wyszukiwarka,
Mapy, Grafika, Filmy a także rozmiarach i prawa do użytkowania.
Zmiana tła pulpitu, ustawienia wielkości
wyświetlanych stron czyli powiększenie widoku lub zmniejszenie, nauka
przenoszenia ikonek z miejsca na inne miejsce to ciekawe zagadnienie częste na
zajęciach.
Wiele
czasu na zajęciach poświęcam na nawigację po stronie internetowej, omawianą na
podstawie tematów wybranych przez uczestników np. kuchnia, wycieczki oraz
poznanie niektórych portali informacyjnych.
Bardzo ważnym aspektem była jak
najbardziej instalacja, aktualizacja programów antywirusowych i skanowanie
laptopów uczestników zajęć. Były także
zajęcia z aktualizacją oprogramowania na smartfonach.
Żeby
umieć się komunikować on-line poznawaliśmy też Skype'a, szukając znajomych
poprzez dodanie ich kontaktów jak i potwierdzenie zaproszeń, a nawet łączyliśmy
się w trakcie zajęć
i przeprowadzaliśmy testowe rozmowy uczestnicy na komputerze ja na smartfonie poprzez zainstalowaną aplikację Skypa. Tłumaczyłam też zasadę funkcjonowania takiej aplikacji, możliwość jej bezpłatnego pobrania na smartfon z systemem Android.
i przeprowadzaliśmy testowe rozmowy uczestnicy na komputerze ja na smartfonie poprzez zainstalowaną aplikację Skypa. Tłumaczyłam też zasadę funkcjonowania takiej aplikacji, możliwość jej bezpłatnego pobrania na smartfon z systemem Android.
Aby trafić w dane miejsce Państwo uczyli się
funkcjonowania Map Google a szukając znanych sobie miejsca, poznawali je na
podstawie zdjęć Street View, ucząc się jak do nich dojechać poprzez wyznaczenie
trasy i wyszukiwanie połączeń komunikacyjnych i rozkładów jazdy.
Istotną częścią zajęć była nauka wysyłania
wiadomości na smartfonach i na Skype. Tematyka wysyłania i odbierania e-maili
dotyczyła różnych zagadnień z życia codziennego. Uczyliśmy się pobierać zdjęcia
i wysyłać je jako załączniki do tych wiadomości.
Tematyka wysyłania i odbierania e-maili to
temat omawiany na wielu zajęciach Przy tematyce poczty on-line nie można
zapomnieć o odzyskiwaniu e-maili z kosza i sprawdzania Spamu.
W trakcie zajęć z kontem na stronie
operatora telefonu komórkowego poznawaliśmy jak zarejestrować konto i jak się
zalogować a następnie nauczyć się poruszać po tym koncie.
Ciekawym zagadnieniem okazało się
podłączenie do sieci Wi-Fi z wpisaniem zaszyfrowanego hasła, które udostępniane jest użytkownikom w
bibliotece.
Tematem, który przewija się na wielu
zajęciach jest nauka przegrywania zdjęć z aparatu fotograficznego na laptopa a
potem na pendrive'a.
Nie zabrakło także nauki pisania w
dokumentach do tego przeznaczonych. Aby zachować zdjęcia papierowe i ważne
dokumenty w formie cyfrowej uczę na zajęciach posługiwać się skanerem.
W czasie zajęć pokazywałam także jak
zamawiać i rezerwować książki on-line w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy
Targówek, oczywiście posiadając kartę biblioteczną.
Zajęcia
cieszyły się wielką popularnością. Co mnie ogromnie raduje, że jestem w stanie
przekazać moim „starszakom” posiadaną wiedzę. Wszystkie relacje dostępne są na
stronie https://latarnicy.pl/.
A oto fotorelacja:
Komentarze
Prześlij komentarz